Trzaj Olimpijska Dizanja

Snatch (TRZAJ) i Cemu On Sluzi

Dosta vas je vec verovatno culo za trzaj i kako je to “kraljica svih vezbi” s cime se mozemo u neku ruku sloziti. Nase misljenje je da postoji mnogo razlicitih “kraljica” kada se zapitamo sta je to sto zelimo da razvijemo kod neke osobe. Trzaj je definitivno jedna od najboljih vezbi za razvijanje eksplozivne snage. Postoje razne varijacije trzaja u smislu tehnike, pocetne ili zavrsne pozicije i rekvizita koji se koriste. Danas cemo pisati uglavnom o klasicnom trzaju sa olimpijskom sipkom.

Sta je tacno Trzaj ili Snatch?

Trzaj je vezba gde teret sa poda treba da se kroz eksplozivni pokret dovede u stabilnu i zakljucanu poziciju iznad glave. Trzaj je vezba koju su do skoro iskljucivo radili olimpijski dizaci tegova i sportisti (ako su imali trenera koji je umeo da ih nauci ovu vezbu).

Velika popularizacija trzaju je donela crossfit zajednica gde je ovo jedan od osnovnih pokreta koji se uci. Ovo je s jedne strane odlicna a s druge jako losa vest. Trzaj je vezba koju koristimo za razvijanje eksplozivne snage gde centralni nervni sistem (CNS) mora da bude pripremljen i odmoran. Trzaj nije vezba koja bi trebala da se koristi za izdrzljivost i metabolicki deo treninga jer gubi smisao a povecava rizik od povrede.

Najveci problemi kod izvodjenja i ucenja trzaja

Ima jedna izreka koja glasi “dobri sportisti su obicno dobri u olimpijskim dizanjima” i ovo nije daleko od istine. Talentovani sportisti ce verovatno jako brzo postati dobri u olimpijskim dizanjima cak i bez razumevanja tehnike u potpunosti. Ono sto se zove u narodu tajming je dobrim sportistima urodjeno i jos se razvija iskustvom. Tajming je jedna od presudnih stvari u izvodjenju dobrog trzaja. Imamo ljude koju su ekstremno jaki, fleksibilni, mobilni i opet nekako kao da ne da razumeju taj trzaj i njegovu sustinu.

Problem #1

Jedan od najvecih problema kod ucenja i kasnije u napredovanju kod trzaja nije ono sto imamo u misicima vec ono sto imamo u glavi. Trzaj je zahtevna vezba i njegov zavrsni polozaj je teg koji mora da se iz eksplozivne vezbe naglo zaustavi u poziciji iznad glave. Ovde vecina ljudi ima problem jer strah preovladjuje. Zato se savetuje jako postepeno progresivno dodavati opterecenje i ne juriti odmah maksimume. Plasticne cevi za vodoinstalaciju su ovde zlata vredne jer  njima mozete raditi i vezbati tehniku sve dok niste spremni da predjete na olimpijsku sipku. Kako budete napredovali i strah ce postepeno nestajati i trzaj ce vam postati jedna od omiljenih vezbi.

Problem #2

Pokusavanje da se teg vuce i gura na silu i uradi pokret. Ovo je problem s kojim se suocava svako ko krene da uci trzaj. Trzaj je pokret kome je prioritet razvijanje eksplozivne snage kukova i donjih ekstremiteta a ne ruku i ledja. Po nasem iskustvu ovo je najteze nauciti nove vezbace. Cak i kada razumeju ceo pokret i pocetnu-zavrsnu poziciju kao i sta je to sto treba da urade i kako teg treba da se krece jako im je tesko da tek dignu sa eksplozijom u kukovima. Ima jos jedna dobra izreka za olimpijska dizanja koja glasi “ako izgleda dobro verovatno i jeste”. Kada vidite nekoga ko radi trzaj i teg digne eksplozivno odmah pomislite da znaju sta rade bez obzira sto mozda radi i sa plasticnom sipkom. Dok ima ljudi koji dizu ogromne tegove bez tog atletskog eksplozivnog izgleda i odmah je jasno da tu nesto nije kako treba iako su oni vezbu odradili. Ovaj problem se najcesce resava time sto se trzaj uci iz visoke pozicije gde vam teg stoji u kukovima sa blago savijenim kolenima. Cilj je ovde vezbaca nauciti da skoci i gurne teg u plafon a ne da ga podigne rukama.

Problem #3

Misicne i zglobne sposobnosti su ogranicavajuci faktor u trzaju. Dok postoje razne varijante trzaja sa bucicom i drugim rekvizitima pravi olimpijski trzaj zahteva snagu, mobilnost, fleksibilnost, stabilnost… Mobilnost je ovde mozda i najveci problem. Ramena i kukovi koji imaju mali prostor za rad nemaju sta da traze vezbajuci trzaj pa cak ni iz visoke pozicije. Ko ne moze da stoji normalno i zakljuca olimpijsku sipku u poziciju iznad glave prvo mora da poradi na mobilnosti ramenog i torakalnog dela i na stabilnosti skapularnog dela. To se resava raznim rekvizitima za samomasazu i triger pointe, vezbama mobilnosti i vezbama za stabilnost i osvescavanje skapularnog dela.

Trzaj je mocna alatka za razvijanje eksplozivne snage i jos mnogo drugih stvari u jednoj vezbi ali mora se raditi tehnicki pravilno i sa ekstremnim oprezom. Nije vezba za svakoga i definitivno nije vezba koja treba da se radi od 20-50 ponavljanja. Trenirajte trzaj pametno kako biste pokupili sve benefite koje ova vezba pruza.

Trenirajte pametno a ne samo jako,

Akademija Snage

 

Ostavite Komentar